In de jaren 70 kwam er voor Porsche vraag voor een hoge productie auto omdat Porsche niet het risico wilde lopen om alleen met de 911 door te gaan, want zoals het er toen uitzag zou het kunnen gebeuren dat als de vraag naar de 911 kleiner werd het bedrijf Porsche in zwaar weer terecht zou kunnen komen. Dus de stap werd gezet om een auto te gaan produceren die het sportieve karakter van Porsche zou hebben gecombineerd met praktisch en zuinigheid. Hieruit is onder andere de Porsche 928 geboren. Maar om de kosten te dekken werd er ook een opvolger gezocht voor de Volkswagen-Porsche 914, ook wel VoPo genoemd.

Dit werd Project EA425, dit model zou een 2 + 2 Sport coupé moeten worden met gebruik van voornamelijk Audi en Volkswagen onderdelen. De bedoeling was om de EA425 Volledig uit te brengen als Volkswagen en dus niet als een VoPo. Het project had als doel de basis te vormen voor een model dat langer mee zou gaan dan het gemiddelde automodel en dus ook de basis zou worden voor verdere ontwikkelingen.

Gezien de ontwikkelingen op milieu gebied, voornamelijk in Amerika, werd besloten om een watergekoelde motor te gaan gebruiken. Het idee om de motor voor te plaatsen en de versnellingsbak achter is ontstaan omdat er dan een bijna perfecte 50/50% gewichtsverdeling zou ontstaan wat de wegligging ten goede zou komen. Een middenmotor was geen optie omdat dan de achterbank zou moeten verdwijnen.

Als basis voor de motor werd de motor gebruikt van de Audi 100 met een enkele bovenliggende nokkenas en een cilinder inhoud van 1984 cc. De 4-baks versnellingsbak was van oorsprong een aangepaste versnellingsbak van Audi. De ophanging en stuurinrichting waren voornamelijk gemaakt van veel voorkomende Volkswagen en Audi onderdelen. Voorvering is van een McPherson type met veren en schokbrekers en de achtervering komt van de Volkswagen 1302 Superbeetle bestaande uit een torsievering.

Harm Lagaay
Medeontwerper van de Porsche 924

Harm Lagaay

Harm Lagaay is een gerenommeerde Nederlandse auto-ontwerper die zijn stempel heeft gedrukt op de autowereld, met name binnen Porsche en BMW. Hier zijn enkele belangrijke punten over zijn carrière en invloed:

  1. Carrière bij Porsche:
  • Lagaay begon zijn carrière bij Porsche in 1971, waar hij als ontwerper betrokken was bij verschillende projecten. Hij was onder andere verantwoordelijk voor het ontwerp van de Porsche 924 en de Porsche 928, een iconische gran turismo die werd geproduceerd van 1977 tot 1995.
  • Later werkte hij ook aan de Porsche 911 (964) en Porsche 968, waarbij hij de ontwerptaal van Porsche moderniseerde en tegelijkertijd trouw bleef aan de kenmerkende stijl van het merk.
  1. Stint bij BMW:
  • Na zijn periode bij Porsche stapte Lagaay over naar BMW, waar hij van 1989 tot 2004 diende als hoofd van het ontwerpteam. Onder zijn leiding werden veel belangrijke modellen ontwikkeld, zoals de BMW Z3 en Z4, die beide een sterke invloed hadden op het sportwagensegment van BMW.
  • Hij was ook betrokken bij het ontwerp van de BMW 7-serie en de BMW 5-serie tijdens zijn tijd bij het bedrijf.
  1. Invloed en Erkenning:
  • Harm Lagaay wordt gerespecteerd om zijn vermogen om traditionele ontwerpelementen te combineren met innovatieve en vooruitstrevende ontwerpideeën. Zijn werk heeft een blijvende impact gehad op zowel Porsche als BMW, en heeft bijgedragen aan de evolutie van hun designfilosofieën.
  • Hij wordt beschouwd als een belangrijke figuur in de autowereld vanwege zijn vermogen om iconische modellen te creëren die zowel esthetisch aantrekkelijk als functioneel zijn.
  1. Leven na zijn actieve carrière:
  • Na zijn pensionering bleef Harm Lagaay actief betrokken bij de autowereld, vaak als consultant en spreker op verschillende evenementen en conferenties. Zijn inzichten en ervaring blijven waardevol voor de industrie.

Kortom, Harm Lagaay is een Nederlandse auto-ontwerper die zijn stempel heeft gedrukt op enkele van de meest iconische modellen van Porsche en BMW. Zijn bijdragen hebben niet alleen geholpen om de visuele identiteit van deze merken te definiëren, maar hebben ook de norm gezet voor wat een succesvol en tijdloos autodesign kan zijn.

De Porsche 924 is een bijzondere sportwagen met een interessante geschiedenis. Hier is een overzicht van zijn achtergrond, ontwerp en prestaties:

Geschiedenis

De Porsche 924 werd geïntroduceerd in november 1975 als een instapmodel in het Porsche-assortiment, bedoeld om een breder publiek aan te spreken. Het was de eerste Porsche met een voorin geplaatste motor en achterwielaandrijving, wat een nieuwe richting betekende voor het merk dat vooral bekend was om zijn 911-serie met een achterin geplaatste motor.

Ontwerp en Techniek

  • Motor en Transmissie:
    De 924 was uitgerust met een watergekoelde 2.0-liter inline-viermotor, die oorspronkelijk afkomstig was van Audi. Deze motor leverde ongeveer 125 pk, wat in die tijd respectabele prestaties bood voor een sportwagen in deze klasse. Later kwamen er turbo- en S-versies met krachtigere motoren.
  • Transaxle Layout:
    Een van de meest kenmerkende technische aspecten van de 924 was de transaxle layout. De motor was voorin geplaatst, maar de transmissie bevond zich aan de achterkant, wat zorgde voor een ideale gewichtsverdeling en verbeterde rijprestaties.
  • Chassis en Ophanging:
    De 924 had een strakke ophanging en een relatief laag gewicht, wat resulteerde in uitstekende rij-eigenschappen en wendbaarheid. Het ontwerp van het chassis en de ophanging zorgde voor een goede balans tussen comfort en sportiviteit.

Prestaties

Hoewel de prestaties van de 924 bescheiden waren in vergelijking met de duurdere Porsche-modellen, bood hij toch een opwindende rijervaring. De acceleratie van 0-100 km/u nam ongeveer 9 seconden in beslag, en de topsnelheid lag rond de 200 km/u. De later geïntroduceerde turbo- en S-versies waren sneller en krachtiger, wat de sportieve aspiraties van het model verder versterkte.

Ontwerp en Interieur

  • Exterieur:
    Het ontwerp van de 924 was strak en aerodynamisch, met een lange motorkap en een aflopende daklijn die de auto een gestroomlijnd uiterlijk gaf. De pop-up koplampen waren een kenmerkend stijlkenmerk van de 924.
  • Interieur:
    Het interieur van de 924 was functioneel en gericht op de bestuurder, met een eenvoudig maar stijlvol dashboard. De zitpositie was laag en sportief, en de bedieningselementen waren goed bereikbaar.

Erfgoed en Invloed

De Porsche 924 speelde een cruciale rol in het succes van Porsche in de jaren ’70 en ’80. Het model trok nieuwe klanten aan en legde de basis voor de latere 944 en 968, die de succesvolle transaxle-lijn van Porsche voortzetten. Ondanks enige kritiek op het gebruik van Audi-componenten, heeft de 924 een trouwe schare fans gekregen en wordt hij nu gewaardeerd als een belangrijk stuk in de geschiedenis van Porsche.

Conclusie

De Porsche 924 is een unieke en invloedrijke sportwagen die Porsche hielp een breder publiek aan te spreken. Met zijn innovatieve technische layout, sportieve prestaties en tijdloze ontwerp heeft de 924 een blijvende indruk achtergelaten in de autowereld. Voor liefhebbers van klassieke sportwagens blijft de 924 een fascinerende en geliefde keuze.

Model JaarProductieRest van de wereldUSAJapan
1976514551441
197725596 *176757496425
197821562947411638450
197920619104759636508
198012794 **90943700
198111824 ***96692155
19821009178142277
198357855785
198446594659
198532143214
Totaal12128983004369021383

*   3000 special edition “Martini”
**   1030 special edition “Le Mans”
***  1015 special edition “50 Jahre Porsche/Weissach”

De Porsche 924 werd een groot succes! In het eerste jaar werden er ruim 5000 stuks verkocht! Het jaar daarop werden er al bijna 5x zoveel verkocht, Porsche had dus goed gegokt!

Scroll to Top