Zoals iedereen wellicht weet, heeft ieder ding en dus ook auto’s kwaaltjes, hieronder heeft een gebruiker van het 924 Forum er een aantal op een rij gezet.

Bekende 924-problemen

Bekleding scheurt
Stoelbekleding, vooral kunstleer met stof, scheurt op de scheiding tussen de twee materialen. Niet veel aan te doen, behalve opnieuw bekleden of een goede gebruikte stoel kopen.

Dashboard scheurt
Door de zon verhardt de kunststof toplaag, door vocht werkt de hardboard basis. Niet veel aan te doen, beschermen tegen de zon met bijvoorbeeld een alufolie zonnescherm helpt wel.

Elektrische problemen
Een groot deel van de elektrische problemen bij een 924 doen zich voor bij het vroege model met het ouderwetse zekeringenkastje (met porseleinen zekeringen). Veel van deze problemen zijn het gevolg van een te grote weerstand door geoxideerde contacten waar de zekering tussen klemt. Schoonmaken met een gummetje en/of contactspray helpt. Een andere bron van elektrische problemen is oxidatie op massapunten. Ook deze zijn op te lossen door goed schoonmaken.

Lekkage in de kofferbak
Deze lekkage kan meerdere oorzaken hebben, bekende problemen zijn lekkage tussen glas en klepframe (kitten helpt), een versleten rubber (vervangen), kit achter de achterlichten (opnieuw kitten, geen siliconenkit gebruiken!), verstopte afvoerslangetjes van de klepsloten (doorprikken of met een compressor doorblazen). Een slecht sluitende klep kan ook een oorzaak zijn, vaak het gevolg van versleten slotpinnen (vrij goedkoop bij de dealer) of een roestig en vastzittend slotmechanisme.

Slechte warme start
Een bekend 924-probleem. Deels het gevolg van een vrij krappe motorruimte, deels het gevolg van een vrij ouderwets injectiesysteem. Enige verbetering is te bereiken door nadruppelende injectors te reinigen in een ultrasoon reiniger of waar nodig te vervangen.

Weinig licht uit de koplampen
Een probleem wat wordt gedeeld met alle Volkswagens en Audi’s uit de tijd. Oorzaken zijn slechte massaverbindingen (schoonmaken) en dunne bedrading met veel weerstand. Zet een multimeter op de connector bij de koplamp en er komt duidelijk minder dan 12V aan bij de lamp. Niet oplossen door aftermarket xenon te monteren, dat verblindt voornamelijk tegenliggers in de ouderwetse lampunits met verstrooiing lens. De beste oplossing is een nieuwe bedradingsboom te maken waardoor de stroom regelrecht van de dynamo komt. Gebruik goede dikke draad en relais om de lampen aan te sturen, vergeet niet om er een zekering tussen te zetten. Een setje goede H4-lampen helpt ook flink.

Accu laadt niet of nauwelijks bij
De drie meters in het dashboard zijn niet altijd nauwkeurig, dus ga in eerste instantie alleen af op een multimeter over de accupolen. Blijkt er inderdaad weinig bijgeladen te worden dan is dit waarschijnlijk het gevolg van een slippende v-snaar, versleten koolborstels van de dynamo of een overleden spanningsstabilisator op de dynamo.

Dagteller werkt niet
Een oorzaak hiervan kan zijn een gescheurd/gebroken kunststof tandwieltje in de teller. Het tandwieltje is in sommige gevallen te repareren met secondelijm.

Lucht van uitlaatgassen in de auto als een van de zijruiten open is
Oplossing: vervangen raam rubber van de glazen kofferbak deksel. Door de aerodynamische eigenschappen van de 924 & 944 ontstaat er een vacuĆ¼m waardoor de lucht naar binnen wordt gezogen indien een van de ramen open is.

Water op de grond aan passagierszijde van de auto
Dit water komt onder de motorkap vandaan door het “klimaat” systeem van de 924 & 944 oplossing is in de meeste gevallen het weghalen van de bladeren en andere troep vlak voor de voorruit. Een andere mogelijkheid is dat het via de antenne naar binnen kwam maar dat weet ik niet helemaal meer zeker.

Scheurvorming t.p.v. plaatwerk onder de ruitenwissermotor.
Kan voor komen indien er lang met een te zware koppeling is gereden. Koppelingspedaalsteun zit onder tegen het plaatwerk aangelast.

Voor alle andere problemen en oplossingen hebben wij een forum waar er veel leden aanwezig zijn die kunnen helpen.

Scroll to Top